RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI
Tarikh /Hari : 2
April 2012 (Isnin)
Masa : 11.30 – 12.30 Tengahari
Kelas : 1 Harmoni
Mata pelajaran : Dunia
Sains dan Teknologi
Tajuk : Haiwan
Standard kandungan : 3.1 Menganalisis haiwan dan bahagian tubuh haiwan.
Stadard pembelajaran : Murid boleh menamakan haiwan disekeliling mereka seperti
kucing,burung ,ayam dan sebagainya.
Stadard pembelajaran : Murid boleh menamakan haiwan disekeliling mereka seperti
kucing,burung ,ayam dan sebagainya.
Pengetahuan sedia ada : Murid pernah melihat haiwan di Zoo.
Konsep : Mengenali jenis haiwan
Nilai : Kasih sayang dan bekerjasama.
Nilai-nilai murni : Kasih sayang, bekerjasama.
Langkah/Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Set Induksi
( 5 minit)
|
Nyanyian lagu “Pak Mat ada kebun”
|
1.Gurumemasang lagu di radio
2.Guru meminta beberapa orang muridmelakonkan watak dalam lagu yang diperdengarkan.
|
Murid melakonkan watak Pak Mat dan beberapa haiwan yang ada di dalam lagu yang mereka dengar.
| |
Langkah 1
( 15 minit)
|
Mengenali ciri-ciri haiwan
|
Memasang LCD projector dan memaparkan beberapa contoh haiwan.
Guru memintamurid melakonkan watak haiwan yang ditunjukkan.
Memberi beberapa soalan .
|
Beberapa orang murid dipilih untuk memakai topeng bertemakan haiwan.
Murid meniru gaya haiwan seperti yang ditunjukkan .
Murid menamakan haiwan yang mereka lakonkan.
| |
Langkah 2
( 12 minit )
|
Aktiviti 1
Menamakan gambar haiwan yang disebut.
|
Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan.
Guru memberidua keping kad gambar kepada setiap kumpulan.
|
Setiap kumpulan akan menyoal kumpulan yang lain nama haiwan yang mereka tunjukkan.
| |
Langkah 3
( 10 minit)
|
Aktiviti 2
Mengeja perkataan nama haiwan
|
Guru memberikan nama-nama haiwan yang tidak lengkap dalam kad perkataan kepada setiap kumpulan.( 4 keping)
Guru membimbing murid.
|
Murid berbincang untuk menyelesaikan nama haiwan yang diberikan.
Setiap kumpulan bertanding dengan kumpulan yang lain.Kumpulan yang cepat dikira pemenang.
| |
Langkah 4
( 10 minit )
|
Aktiviti 3
Bermain teka –teki tentang nama haiwan.
|
Guru meminta ketua setiap kumpulan mengambil soalan teka-teki .
Guru meminta murid berbincang dalam kumpulan.
|
Wakil setiap kumpulan mengambil soalan yang diberikan oleh guru dan berbincang bersama ahli lain.
Setiap kumpulan akan memberikan jawapan masing-masing setelah masa yang diberikan oleh guru telah tamat.
| |
Langkah 5
( 5 minit )
|
Aktiviti 4
Membuat buku skrap
(perbincangan kumpulan)
|
Guru meminta setiap kumpulan membuat sebuah buku skrap yang mengandungi gambar-gambar haiwan.
Guru membimbing murid dan mnetapkan masa 2 minggu untuk menyiapkannya.
|
Ketua kumpulan berbincang dalam kumpulan.
Ketua memberikan tugas kepada setiap ahlinya.
| |
Penutup
( 3 minit )
|
Mengulang nama-nama haiwanyang telah dipelajari
|
Guru meminta ketua kumpulan menyebutkan nama haiwan yang telah dipelajari.
|
Ketua kumpulan menyebut nama haiwan yang telah dipelajari.
|
No comments:
Post a Comment